Næringsstoffer og oxidativt stress

Næringsstoffer som f.eks. vitamin B2, C og E kan beskytte mod oxidativt stress. Disse stoffer kaldes populært for antioxidanter. Oxidativt stress påvirker kroppens celler – også hudceller - negativt.

Frisk frugt og grøntsager er naturlige næringsstoffer, som modvirker oxidativt stress.

  • Bær – acaibær indeholder vitamin B2 og zink. Lav en lækker smoothie ved at blende acaisaft med jordbær, blåbær og banan. Put friske bær på dit morgenmadsprodukt.
  • Citrusfrugter – appelsiner, grapefrugt og kiwi er gode kilder til vitamin C og er vigtige for dannelsen af kollagen.
  • Tomater – både rå og tilberedt er tomater en vigtig kilde til ikke bare betakaroten og lycopen, men også vitamin E. Brug derfor gerne tomater på dåse eller rå tomater i gryderetter og pastasaucer.
  • Druer – foruden at være en kilde til vitamin C indeholder druer kobber, der også beskytter cellerne mod oxidativt stress.
  • Bladgrøntsager – ud over et højt indhold af vitamin C, som bidrager til at beskytte cellerne mod oxidativt stress og til normal dannelse af kollagen, har bladgrøntsager et højt indhold af vitamin A og kalcium og er en god kilde til fibre. Prøv spinat, sølvbede, rucola og bladsennep i salater, gerne rå.